Մարտի 6ին և 7-ին Երեւանում եւ Գյումրիում կայացան միջոցառումներ՝ նվիրված Թուրքմենչայի պայմանագրի 190- ամյակին, հայ եւ ռուս քաղաքական գործիչների, դիվանագետների, գիտական եւ փորձագիտական շրջանակների ներկայացուցիչների մասնակցությամբ:
Մենք զրուցեցինք կոնֆերանսի մասնակից Ռուսաստանի պատմական միության կառավարման անդամ, «Հայրենիքի պատմություն» հիմնադրամի գործադիր տնօրեն Կ. Ի. Մոգիլեվսկու հետ:
- Պրն. Մոգիլեվսկի, կիսվեք, խնդրում եմ, կոնֆերանսի մասին Ձերտպավորություններով:
- Շատ հաջողված կոնֆերանս էր, արդյունավետ խոսակցություն: Համոզված եմ, որ տարբեր երկրների պատմաբանների համար կարեւոր է հանդիպելը, իրար հետ զրուցելը, որովհետեւ գիտության մեջ բոլոր հայտնագործությունները, արդյունքները հնարավոր են միայն ի հայտ եկող նոր հարցերի շուրջ քննարկումների եւ համագործակցության պայմաններում: Առավել ևս, որ դա Թուրքմենչայի պայմանագրի 190-ամյակի թեման էր:
Այդ պայմանագիրը դարձավ մեծ ձեռքբերում նախևառաջ ռուսական դիվանագիտության համար, եւ այն երկար ժամանակով կանխորոշեց հետագա զարգացումների ընթացքը, այդ թվում պայմաններ ստեղծեց հայկական պետականության զարգացման նոր փուլի համար: Նրա մասին, թե ինչքանով էր այդ պայմանագիրը մտածված եւ հեռատեսական, վկայում է այն, որ այդ պայմանագրով սահմանված իրանական սահմանը 190 տարվա ընթացքում պրակտիկապես չի փոփոխվել:
- Ինչքանո՞վ է պահպանվել պայմանագրի այժմեականությունը Ռուսաստանի համար:
- Իհարկե, պայմանագրը այժմեական է մի քանի պատճառով: Առաջին հերթին՝ դա փայլում դիվանագիտական աշխատանքի դաս եւ փորձ է: Երկրորդը՝ Ռուսաստանի համար ինչպես այն ժամանակ, այնպես էլ ներկայում, երբ խոսքը գնում է եղբայրական հայ ժողովրդի մասին, կարևոր է, որպեսզի սահմանները մնան անփոփոխ: Երրորդը՝ 19-րդ դարի վերջում- 20-րդ դարի սկզբում, երբ խոշոր եվրոպական գերտերությունները մասնակցում էին աշխարհաքաղաքական փոխդասավորություն ձեւավորմանը, սահմանների հետ կապված խնդիրների լուծման փորձ կար Ռուսաստանի մասնակցությամբ եւ առանց նրա: Եւ եթե նայենք պատմական կտրվածքով, ապա՝ հաճախակի Ռուսաստանի բռնած դիրքի շնորհիվ հաջողվում էր ստեղծել կայություն երկար ժամանակով եւ հակառակը:
Իհարկե, Թուրքմենչայի հաշտությունը տարածաշրջանային բնույթ է կրում, բայց այնուամենայնիվ, ինչքանով այն երկարակյաց եղավ, դրա շուրջ պետք է խորհել: Մարդկությունը չի կարող ապրել առանց կոնֆլիկտների, բայց ցանկացած հակամարտություն ավարտվում է հաշտությամբ: Եւ կարեւոր է, որպեսզի հաշտության պայմանները մտածված լինեն, որպեսզի այն հնարավորինս երկար տևի:
- Դուք ասացիք, որ Ռուսաստանը միշտ օգնության ձեռք է մեկնելեղբայրական ժողովուրդներին: Այդ առումով կարելի՞ է պատմականզուգահեռ տանել Սիրիայի իրավիճակի հետ:
- Դա այդքան էլ այդպես չէ, քանի որ այն ժամանակ հասարակությունը այն էր , և ճնշված քրիստոնյա ժողովրդների գործոնը շատ կարևոր էր: Ռուսաստանը, իհարկե, պատերազմ չէր ցանկանում, բայց եղբայրական քրիստոնյա ժողովրդին օգնելու անհրաժեշտությունը, որը գտվում էր սպառնալի իրավիճակում, ավելի ուժեղ էր: Ակնհայտ զուգահեռ է դրա հետ այն, ինչ կատարվեց դրանից 50 տարի անց, երբ ռուսական զորքերը մտան Բալկաններ եւ տեղի ունեցավ քրիստոնյա ժողովուրդների ազատում իսլամական լծից: Պետք է հասկանալ նաև հասարակական կարծիքի կարեւորությունը: Երբ ձեւավորվում էր Ցարի շրջապատի, էլիտայի ընդհանուր կարծիք, որ հնարավոր չէ չօգնել, որ դա Ռուսաստանի առաքելությունն է՝ օգնել, պաշտպանել, այդ ժամանակ, իհարկե, այդ որոշումները ընդունվում էին: Այդ որոշումների աշխարհաքաղաքական շահը շատ կասկածելի էր: Հաճախ գտվում էին եզրին , ինչպես , օրինակ 1877-1878 թթ. Ռուս-թուրքական պատերազմի ժամանակ:
Սիրայում հիմա այնպես ստացվեց, որ Ռուսաստանը հայտնվեց միջազգային ահաբեկչության հետ պայքարի առաջնագծում: Եւ այդ իմաստով, իհարկե, Ռուսաստանի գործողությունները օբյեկտիվորեն նպաստում են սիրիական պետականության պահպանմանը եւ սիրիական ժողովրդի համար հնարավորություն ստեղծում ինքնուրույն որոշել սեփական հետագա ճակատագիրը: Պետք է հասկանալ, որ 21-րդ դարի աշխարհը եւ 19-րդ դարը` դրանք լիովին տարբեր պատմություններ են: Ինչպես այն ժամանակ, այնպես էլ հիմա անփոփոխ է մնում այն, որ ռուսական սպան, զինվորը մնում է այն խաղաղ բնակիչների հույսը, որոնք այլ հույս չունեն` գտվելով պատերազմի ձգտող ուժերի թիրախում:
- Ամբողջ պատմության ընթացքում այնպես էր ստացվում, որ Ռուսաստանը Թուրքիայի հետ գտվում էին բարիկադների տարբեր կողմերում` անցկացնելով ինչպես բազմաթիմ երկկողմանի պատերազմներ, այնպես էլ գտնվելով դաշինքներում: Պրն. Մոգիլեվսկի, ըստ Ձեզ`ի՞նչ հունով կզարգանան Ռուսաստանի հարաբերությունները Թուրքիայի հետ:
- Ինչպես Ռուսաստանի քաղաքացի ես հետաքրքրված եմ նրանում, որ մենք մեր բոլոր հարեւանների հետ լինենք կայուն, հնարավորինս բարեկամական հարաբերությունների մեջ: Իհարկե, աշխարհը հիմա շատ անկայուն է, այդ պատճառով շատ կարեւոր է չստեղծել լարվածության նոր օջախներ եւ եղածները մարել:
Այսօր համար մեկ թշնամին` միջազգային ահաբեկչությունն է` հակապետական ուժ: Այդ իրավիճակը դրդում է պետություններին ընդհանուր լեզու գտնել: Բազմիցս մեր երկրի ղեկավարությունը, ԱԳՆ-ն նշել են որոշ երկրների` այդ կործարար ուժերից օգտվելու փորձերի հակաարդյունավետությունը, ուղիղ վնասակարությունը:
Նրանց հետ խաղ անելը, կերակրելը սեփական շահ ստանալու հույսով, ինչպես ցույց է տալիս պատմությունը, շատ վտանգավոր է: Այդ պատճառով բոլոր պետական ուժերի օբյեկտիվ հետաքրքրությունը միջազգային ահաբեկչության հետ պայքարում ընդհանուր լեզու գտնելու մեջ է:
- Սակայն վերադառնանք Թուրքմենչայի պայմանագրին, որից հետո մեր ժողովրդների պատմությունները սկսեցին սերտ զուգակցվել: Ինչպե՞ս եք գնահատում հայ-ռուսական հարաբերությունների ժամանակակից փուլը: Ի՞նչ խնդիրներ կան եւ որո՞նք են դրանց լուծման ուղիները:
- Իհարկե, հայ բազմահազարամյա պատմության համար երկու դարը` ակնթարթ է: Ժամանակակից փուլում ինչ-որ հիմնարար բարդություններ չեմ տեսնում: Ես` ինչպես պատմաբան, Ռուսաստանի քաղաքացի, միշտ մեծ հաճույքով եմ գալիս Հայաստան: Այստեղ բազմաթիվ ընկերներ ունեմ: Ես տեսնում եմ Ռուսաստանի եւ ռուսաստանցիների հանդեպ վերաբերմունքը:
Դա այն իրավիճակը չէ, երբ պետք է խոսել ինչ-որ խոշոր խնդիրների մասին: Անշուշտ, այդ հարաբերություններն մեծ ներուժ ունեն: Եթե խոսանք մեր երկրների պատմաբանների համագործակցության մասին, ապա` ակնհայտ է, որ մենք պետք է ավելի շատ շփվենք: Եւ մենք ` Ռուսաստանի պատմական միությունը, «Հայրենիքի պատմություն» հիմնադրամը մեր ներդրում ենք ունենում այդ կոնտակների ակտիվացման մեջ: Հիմա մենք մեծ հաճույքով մասնակցեցինք կոնֆերանսին: Հետագայի համար պլաններ ենք մշակում: Բանակցություններ ենք վարում, որպեսզի այստեղ`Երեւանում, Ռուսաստանի պատմական միության ներկայացուցչության արդյունավետ աշխատանք կազմակերպենք: Մեծ հեռանկարներ ենք տեսնում: Կան նաեւ հայ-ռուսական երկկողմանի եւ բազմակողմանի հարաբերությունների հետ կապված բազմաթիվ սյուժեներ: Իհարկե, ցանկալի կլիներ, որ հայկական պատմաբանները, որոնց մեջ կան շատ պատրաստված, աշխարհում հայտնի մարդիկ, ակտիվ մասնակցություն ունենան այն հարցերի քննարկման մեջ, որոնք անհանգստացնում են ռուս եւ եվրոպացի պատմաբաններին:
- Պրն. Մոգիլեվսկի, Դուք ասացիք, որ 19-րդ դարի եւ 21-րդ դարի աշխարհները` տարբեր երևույթներ են: Եւ ժամանակակից իրողության մեջ կան ուժեր, որոնք ուղղված են հայ-ռուսական համագործակցության դեմ եւ որոնք ակտիվ զարգացնում են իրենց գործունեությունը մեդիատարածքում. իրակացվում են տարատեսակ տեղեկատվական արշավներ, տեղեկատվական պատերազմներ: Ըստ Ձեզ` որո՞նք են դրա դեմ պայքարի արդյունավետ մեթոդները:
- Դրա դեմ պայքարի ձեւը միշտ նույնն է. պետք չէ խառնվել հակաարդյունավետ քննարկման մեջ ոչ անբարեխիղճ ընդդիմախոսների հետ: Եթե մենք խոսում ենք պատմության մասին, ապա` պետք է ավելի շատ պատմել, փնտրել մարդկանց համար հետաքրքիր ձեւեր: Պատմությունը` ձանձրալի չէ: Պատմությունը` մարդկանց մասին է: Այդ իսկ պատճառով Ռուսաստանի պատմական միության խնդիրն է ձգտել հասցնել հասարակությանը, պատասխանել հասարակական հարցմանը կապված պատմական հետաքրքրության հետ` մարդկանց փոխանցելով որակյալ պատմական գիտելիք գրավիչ ձեւով: Միայն մաքուր ջրով կարելի է լվանալ կեղտը. այլ ձեւեր չկան: Հենց դա ենք մենք ձգտում անել:
Զույցը վարեց` Զարուհի Բաբուխանյանը
Աղբյուրը` "Իրավունք" լրատվական