Սոցիալիզմի սկզբունքները
Չարլս Մըկելվեյ
29 Նոյեմբեր, 2018 թ
Ամերիկայի քաղաքական դեմոկրատների, Բեռնի Սանդերսի, Ալեքսանդրիա Օկասիո Կորտեսի եւ Ռաշիդա Թլէյբի, ինչպես նաեւ Ամերիկայի դեմոկրատական սոցիալիստների անդամակցության հետ կապված, Սոցիալիզմը, կարծես, վերադարձվում է Միացյալ Նահանգներում: Քանի որ 1980-ականներին ես ակտիվորեն աշխատում էի Ամերիկայի
Դեմոկրատական Սոցիալիստների հետ , եւ ես ապրում էի Կուբայում 2011 թվականից, ես դա գտնում եմ շատ լավ նորություններ: Այնուամենայնիվ, ես մտահոգված եմ, որ սոցիալիզմ բառը, թերեւս, դատարկվում է առանց դրա իմաստի կամ նրա պատմության շատ խորն ընկալման:
Սոցիալիզմը ստեղծվել է տեսական եւ գործնականում մեծ պատմական նշանակության մտավորականների եւ առաջնորդների կողմից. Մարքս, Լենին, Մաո, Հո եւ Ֆիդել, ի թիվս այլոց: Ավելին, սոցիալիզմը Լատինական Ամերիկայում քաղաքականապես նշանակալի վերածնունդ է ապրել. Վենեսուելայում տեղի ունեցած «Չավիցյան հեղափոխություն». Նիկարագուայի Սանդինիստական հեղափոխությունը; Բոլիվիայում Էվո Մորալեսի ղեկավարած սոցիալիզմի շարժումը եւ քաղաքացիական հեղափոխությունը, Էկվադորի Ռաֆայել Կորեայի գլխավորությամբ: ԱՄՆ պատմության մեջ, Սոցիալիստական աշխատավորների կուսակցության հիմնադիրներից Ջեյմս Փ. Քաննոնի վերլուծությունները. եւ աֆրիկյան-ամերիկացի շարժումը, հատկապես, դոկտոր Մարտին Լյութեր Քինգի եւ Մալքոլմ X- ի ելույթներն ու գրքերը կարեւոր են մեր հասկացողության համար: Ես պիտի շեշտեմ, որ բոլոր նրանք, ովքեր իրենց սոցիալիստ են համարում, պետք է գոնե հիմնական պատկերացում ունենան այդ պատմական եւ ժամանակակից շարժումների եւ բացառիկ առաջնորդների մասին: Նրանք սնուցում են մեր պատկերացումներն արդար հասարակության բաղադրիչներին եւ ժողովրդին առաջնորդելու սոցիալիստական հասարակության կառուցման քաղաքական դինամիկան:
Գրեթե բոլորս, ովքեր այսօր հայտարարում ենք մեզ սոցիալիստներ, ցանկանում ենք խուսափել սոցիալիզմի պատմական սխալներից: Հետեւաբար, մենք համաձայն ենք, որ դա նախագծի մշակման եւ իրականացման խնդիր չէ, այլ ոչ թե այն ամենի մասին, ինչին կհետեւի մոդելի մշակման հարցը: Մենք սովորել ենք ավելի լուրջ վերաբերվել Մարքսի հասկացությանը, որ սոցիալիզմի իմաստը առաջանում է պրակտիկայում եւ նրա տեսական հասկացությունը տարբերվում է յուրաքանչյուր կոնկրետ սոցիալական, պատմական եւ ազգային համատեքստում:
Այնուամենայնիվ, կան սոցիալիզմի հիմնական սկզբունքները եւ հիմնական հասկացությունները, որոնց մենք պետք է կատարենք: Սա ենթադրում է, որ մենք չենք կարող լինել սոցիալիստներ, եթե մենք գործնականում ձեւակերպված սկզբունքների եւ հասկացությունների նկատմամբ անտեղյակության պայմաններում ենք ապրում և անտեղյակ ենք սոցիալիստական շարժումների մեծ պատմական եւ ժամանակակից առաջնորդների կողմից կատառված աշխատանքներից:
Որոնք են սոցիալիզմի հիմնարար սկզբունքները եւ հասկացությունները: Հաշվի առնելով վերը նշված
սոցիալիստական հեղափոխությունների տեսական պատկերացումները եւ քաղաքական պրակտիկանները, ես կխնդրեի քննարկել ութ հիմունքներ:
(1) քաղաքական իշխանության վերցնելը: Մեր նպատակն այն է, որ ԱՄՆ-ում սոցիալիստները պետք է լինեն դաշնային կառավարության գործադիր եւ օրենսդիր ճյուղերի վերահսկողությունը, որպես կառուցվածքային վերափոխումների համար անհրաժեշտ առաջին քայլ: Վերոնշյալ բոլոր սոցիալիստական շարժումներում, չնայած նրանց հատուկ ռազմավարությունները տարբերվում էին, նրանք ձեւավորեցին այլընտրանքային քաղաքական կուսակցություն կամ հասարակական շարժում, քաղաքական իշխանությունից դուրս, որը ձգտում էր քաղաքական իշխանություն վերցնել: ԱՄՆ-ում գործընթացը կարող էր ներառել Դեմոկրատական կուսակցության ժողովրդական վերահսկողության ռազմավարությունը, բայց ոչ պարտադիր; առանցքային գործոնն այն է, որ քաղաքական իշխանությունը պետք է ունենա քաղաքականապես խելամիտ պլան: Բացի դրանից, պետք է շարունակական քննադատական մոտեցում ցուցաբերել քաղաքական գործընթացների նորմերի եւ կանոնների նկատմամբ, որպեսզի երկարաժամկետ հեռանկարում հնարավոր լինի զարգացնել հանրային քաղաքական ուժի համախմբման այլընտրանքային ինստիտուտներ:
(2) Ժողովրդի անունով: Ժողովրդի բոլոր բազմազան հատվածները ներկա են եղել որպես պատմական
սոցիալիստական հեղափոխությունների առաջնորդներ եւ մասնակիցներ, եւ, հետեւաբար, առավել քաղաքականապես արդյունավետ ռազմավարությունը կլինի ժողովրդի բոլոր բազմազան հատվածները հանուն ժողովրդավարական սոցիալիստական հեղափոխության: Այստեղ Օկուպացիոն շարժման 99% -ի հայեցակարգը լավ սկիզբ է: ԱՄՆ-ի երրորդ կողմերի եւ հասարակական շարժումների պատմական սխալներից մեկն այն է, որ դրանք չափազանց բնորոշվել են ժողովրդի մեկ հատվածի հետ, լինի դա աշխատող, սեւ, կանայք կամ էկոլոգներ: Աշխարհի պատմական սոցիալիստական հեղափոխությունների մեջ ժողովրդի մեջ առաջացել է ավանգարդ, եւ նրա անդամները եկել են բոլոր հայտնի ոլորտներից, այդ թվում `արական մասնագետների եւ միջին չափի աշակերտների կողմից, որոնք որոշ դեպքերում կարեւոր դեր խաղացին առաջատար դերին: Սոցիալիստական հեղափոխությանը ժողովրդին կոչելով `քաղաքականապես խելացի ռազմավարությունը այն կոչել բոլոր մարդկանց, առանց որեւէ նախապայմանի, հիմնվելով գենդերի, գույնի կամ դասի վրա` կապված անհատի կարողությունների եւ պայքարին նպաստելու պարտավորության հետ:
3) Ազգի պաշտպանության համար: Այլ երկրներում հաջող սոցիալիստական հեղափոխությունները ներկայացրեցին որպես ազգի արժանապատվության պաշտպաններ `ներկայացնելով ազգային քաղաքական մշակույթի լավագույն միտումները: Նրանք նկարել են իշխող իշխանի դասը, որպես ազգի ոչ-հայրենասեր դավաճան: Սոցիալիստական շարժումը չի կարող թույլ տալ, որ աջակողմյան հոսանքները սահմանեն հայրենասիրությունը: Այն պետք է նկարագրվի Միացյալ Նահանգների պատմական ժողովրդական շարժումների վրա, որպեսզի ձեւավորի Ամերիկայի իմաստն ու ճակատագիրը: Ազգը իրենից ներկայացնում է միավորող հասկացություն, որը հնարավորություն է տալիս շարժումը զարգացնել անբաժանելի հասկացողությունը ժողովրդի բազմազան հատվածներին կոչելու մեջ:
4) Ազգային տնտեսության պաշտպանության համար: Պետք է ձեւակերպել տնտեսական եւ սոցիալական զարգացման ազգային ծրագիր, որի մեջ ամրագրված եւ բացատրված է տնտեսության մեջ կարգավորող եւ խոշոր դերակատար պետության դերը: Սոցիալիզմի էական, որոշիչ բնույթը արտադրության միջոցների պետական սեփականություն չէ, չնայած ռազմավարական ոլորտներում պետականացումը տեղի է ունեցել սոցիալիստական հեղափոխությունների ժամանակ: Փաստորեն, սոցիալիզմի կառուցած ազգերը բոլորովին էլ զարգացել են սեփականության, ինչպես նաեւ կոոպերատիվների, համատեղ ձեռնարկությունների եւ մասնավոր սեփականության, ինչպես ներքին, այնպես էլ արտասահմանյան տարբեր ձեւերով: Էվոլյուցիայի այս գործընթացը դիտարկելով, մենք կարողանում ենք հասկանալ, որ սոցիալիստական տնտեսությունների որոշիչ բնորոշումը կայանում է նրանում, որ պետությունը ձեւավորում է ազգի տնտեսական եւ սոցիալական զարգացման ծրագիր, եւ պետությունն ինքն է տնտեսության առանցքային դերակատարը: Հետեւաբար, սոցիալիստական պլատֆորմը պետք է ներկայացվի ժողովրդին, բացատրելով ազգային-տնտեսական եւ սոցիալական զարգացման պետական ուղղվածության պլանի տրամաբանությունը, որը հակասում է կորպորացիաների շահույթին գերակայող կապիտալիստական տրամաբանությանը:
5) Պաշտպանելու ժողովրդի սոցիալական եւ տնտեսական իրավունքները, ներառյալ զբաղվածությունը, առողջապահությունը, կրթությունը, բնակարանային ապահովումը, տրանսպորտը եւ ֆիզիկական անվտանգությունը ` որպես մարդու հիմնարար իրավունքներ եւ կարիքներ, անկախ եկամտի, սեռի, ռասայի, էթնիկական պատկանելության, կրոնի, քաղաքական պատկանելության կամ սեռական կողմնորոշման եւ ինքնության:
Սոցիալիստական նախագծերը ունեն մարդու իրավունքների ամբողջական պատկերացում, որտեղ ոչ միայն հաստատվում են քաղաքական եւ քաղաքացիական իրավունքները, այլեւ սոցիալական եւ տնտեսական իրավունքները, որոնք կազմում են արժանապատիվ կենսամակարդակի հիմքը: Այս իրավունքները համընդհանուր եւ անվերապահ են, այսինքն` պայմանավորված չէ վճարելու ունակության վրա: Սոցիալիզմի մեջ պետությունը պարտավոր է մոբիլիզացնել ռեսուրսները `ապահովելու համար, որ ժողովրդի սոցիալական եւ տնտեսական իրավունքները պաշտպանված լինեն:
6) Մարդկության պաշտպանության համար, դիմակայել կայսերական քաղաքականության դեմ, որը թույլ է տալիս միջամտել այլ երկրների քաղաքական գործերին եւ տնտեսություններին: Կենտրոնական սոցիալիստական ուղերձը պետք է լինի այն, որ կայսերական քաղաքականությունը կարճատես է, քանի որ նրանք փնտրում են տնտեսական օգուտ, առանց հաշվի առնելու այլ ազգերի կամ ամբողջ աշխարհի համակարգերի հետեւանքները: Միջազգային գործերին նման հզոր ազգերի կողմից նման մոտեցումը երկարաժամկետ հեռանկարում մարդկության համար կայուն չէ: Այստեղ պատմական եւ գլոբալ հասկացությունն անխուսափելի է: Սոցիալիստները պետք է հասկանան եւ արդյունավետ ուսուցանեն ժողովրդին, որ նորգաղութային աշխարհակարգը կառուցվել է գաղութային հիմքի վրա, եւ դա այլեւս կայուն չէ, եւ որ մեր սեփական ազգի դիտարժան վերելքը հասել է ռազմավարական իմպերիալիստական ներդաշնակության միջոցով զարգացող գաղութային / նորգաղութային աշխարհակարգի, աշխարհի մոտեցումների մոտեցում, որը այլեւս քաղաքական, էկոլոգիապես կամ տնտեսական առումով կենսունակ չէ: Սոցիալիստները պետք է բարձրացնեն հակասեմականիզմի դրսեւորումը եւ ընդդիմանան նորգաղութային դրսեւորմանը, ժողովրդին ներկայացնեն հայրենասիրության իսկական եւ ճշմարիտ ձեւը, որը հանդիսանում է ինտերնացիոնալիզմ եւ համագործակցում այլ ազգերի հետ `ձգտելով զարգացնել արդար եւ կայուն համաշխարհային համակարգ:
7) Մարդու տեսակների կայունությունը եւ բնական բազմազանության պահպանումը երաշխավորելու համար բնության պաշտպանությունը մյուս ազգերի հետ համագործակցությամբ: Այս հարցի կապակցությամբ, շահույթի առաջնահերթություն տալու կապիտալիստական տրամաբանության ձախողումը դրսեւորվում է եւ այն պետք է արդյունավետորեն բացատրվի ժողովրդի համար:
8) Գիտելիքների պաշտպանության նպատակով, ձգտելով ընդլայնել այլընտրանքային եւ հանրային լրատվամիջոցները եւ նորմերի փոխանակումը նորությունների եւ գիտելիքների տարածման համար: Այն ձեւերը, որոնց կապիտալիստական տրամաբանությունը խեղաթյուրում է տեղեկատվության մեդիան եւ գիտական գիտելիքների տարածումը, պետք է լավ հասկանալ սոցիալիստների կողմից եւ արդյունավետ կերպով բացատրել ժողովրդին: Այն մարդիկ, ովքեր մեզ համարում են սոցիալիստներ, դա անում են այն պատճառով, որ ազգի եւ աշխարհի հանդեպ խորը եւ կայուն ճգնաժամի պայմաններում են: Մեր փորձը եւ ուսումնասիրությունը հանգեցրել են այն եզրակացության, որ գաղափարների եւ գործողությունների հոսանքներից ոչ մեկը, որպես դրանց մեկնարկը, կապիտալիզմի ենթադրությունները, հասկացությունները եւ կառույցները չեն կարող լուծել այն խնդիրները, որոնք ազգը եւ մարդկությունը դիմագրավում են:
Մենք առաջինը չենք այս եզրակացությանը եկել, մեր ազգին կամ այլ ազգերին հասնելու համար, ուստի մեր հանձնառությունը սոցիալիզմի մեջ պետք է ներառի ուսումնասիրություն եւ արտացոլում պատմական եւհամաշխարհային ժառանգության վրա, որի մաս ենք կազմում: Եվ այն պետք է ներառի այդ ուսումնասիրության եւ արտացոլման միջոցով ձեռք բերված հասկացությունների ստեղծագործական քաղաքական իրականացումը: Հաշվի առնելով բոլորի շատ պահանջները, դա հեշտ կարելի չի լինի, քանզի դա կպահանջի զոհաբերություն: Այնուամենայնիվ, դա մեր պարտքն է `մեր, մեր ժողովրդի եւ մարդկության համար: Մենք իրավունք չունենք ասել, որ ԱՄՆ-ում պատմականորեն եւ գիտականորեն տեղեկացված եւ քաղաքականապես արդյունավետ սոցիալիստական շարժումը անհնար է: Մենք պարտավոր ենք գտնել այն ճանապարհը, որ հաղթահարենք խառնաշփոթությունները եւ բաժանումները, որոնք այսօր մեզ են ծանրաբերնում: Միացեք ֆեյսբուքյան բանավեճին:
Լրացուցիչ հոդվածներ, ըստ CHARLES MCKELVEY- ի Չարլս Մըկելվեյը (Charles McKelvey)- ը պրոֆեսոր Emeritus, Presbyterian College, Քլինթոն, Հարավային Կարոլինա: Նա հրատարակել է երեք գիրք `« Էթնոցենտրից դուրս ».« Մարքսի գիտության հասկացության վերակառուցում »(Greenwood Press, 1991); Աֆրիկյան-Ամերիկյան Շարժում. Համաաֆռիկյանիզմից մինչեւ Ծիածանային կոալիցիա (General Hall, 1994); եւ Կուբայի հեղափոխության էվոլյուցիան եւ նշանակությունը. Լույսի մթության մեջ (Palgrave Macmillan, 2018): Նա բլոգում՝ «Հարավային տեսք. Համաշխարհային իրադարձությունների մեկնաբանությունները երրորդ աշխարհի տեսանկյունից» կարելի է գտնել այստեղ՝ (http://www.globallearning-cuba.com/blog-umlthe-view-from-the-southuml)
Թարգմանեց Էդիկ Բաղդասարյանը